Förläggarens förord till Fame Factory 025: 'allt hittills / dikten zlatan / egentligen är jag bara ledsen / VAD HAR JAG GJORT' av Anna Nygren

Fame Factory 025:
allt hittills / dikten zlatan / egentligen är jag bara ledsen / VAD HAR JAG GJORT
av Anna Nygren
pdf, poesi
free download

Förläggarens förord:

Fame Factory 025, Anna Nygrens ’allt hittills / dikten zlatan / egentligen är jag bara ledsen / VAD HAR JAG GJORT’, är ingenting mindre än ett rastlöst epos som spricker av detaljer och massa kroppar som har olika namn. Människor och djur som är vänner och släkt eller inte. Det är en vild saga som spretar stramt av hatkärlek och berättaren är mycket intresserad av tolkningsföreträdets skeva makt. Allt i vår tid (precis allt!) är en drift med autofiktionen, men ’allt hittills / dikten zlatan / egentligen är jag bara ledsen / VAD HAR JAG GJORT’ är en drift med den driften och den är mycket allvarlig och sorglig och vacker. Det är därför munnen spricker upp med inte alls särskilt jämna mellanrum. Det är en fruktansvärt bokstavstrogen hästbok. Anna Nygren skriver (om Zlatans födslovärkar): ”att jag tänkt att dom varit godartade pga så autentiska”. Anna Nygren skriver om Camilla och om mamma som berättar saker som faktiskt hände förr i tiden och om pojken som bara vill ha samma baddräkt (han kommer bli mobbad). Anna Nygren skriver jättefint om Klaras tandställning och fräscha svalg. Det blir just därför lite tragiskt och roligt. Anna Nygren utforskar skrattet, ’allt hittills / dikten zlatan / egentligen är jag bara ledsen / VAD HAR JAG GJORT’ är en nervig studie i skrattets monstruösa komplexitet under de formbara åren, och de formbara åren tar liksom inte slut innan döden. Anna Nygren skriver: ”Jag vill att du, när du läser den här texten ska veta, att du läser en text som var så lätt att skriva, lika lätt som att döda andra, lika lätt som att släppa en människa i vattenfallet i datorspelet Rollercoaster 2. Lika lätt som att se, lika lätt som att spy, råka spy, lika lätt som att leva. Jag vill att du ska tänka att jag begår ett övergrepp nu. För det gör jag. Jag vill att du ska tänka att jag är vidrig och omoralisk. Jag vill att du ska säga det sen. Jag vill att du inte ska säga det. Jag vill att det ska bli jobbigt.” Inte ens det uppfordrande är uppfordrande och det hände någonting med vårt förhållande till fiktionen långt innan David Lagercrantz blev Zlatan. Anna Nygren tar så mycket vidare när hon dödar det genuina och skriver fram hela skapelseberättelsen med elektrisk 00-tals-stringens och sjukligt bitterljuv men ack så träffsäker bästis-poetik. När hon osäkrar kammarspelet med precision. Att ta sig friheter ansvarsfullt och vitalt, innanför och utanför kroppen, med namnen och släkten och vännernas våld, med Lennart och Jimmy och vårdarna och livet och döden och cornflakes och arbetsterapin och ribbstolen och Pirates of the Carribean och tiden och tvärflöjten och transformationens figuration – jag tänker att Anna Nygren gör det så imponerande med sin prosa. Och det tar liksom nästan aldrig slut. Anna Nygren skriver: ”det är natt och jag har nyligen avlidit”. Ljudboken blir förhoppningsvis inläst av Kristian Lundberg på grund av en teknikstrultriggad hjärntvätt, men det är en annan historia (som naturligtvis finns insprängd i historien).

Elis Burrau, Skeppsholmen 17/2-17

Client

Fame Factory