Röda dagar

Röda dagar – dikter (10TAL Bok)

(release 17/5-17)

min förra diktsamling var ett / missbildat referensbibliotek som / verkligen lyckades / det här är populärkultur 

"Här är internet en kreativ lekplats: citat omarbetas och stuvas om, YouTube-klipp transkriberas och förgylls till vers, klichéer och ordspråk varvas med internskämt och självreferenser. Allt till synes lågt, all skräpkultur och alla tillfälliga nycker samsas under scrollandets poetik, eller såsom Burrau formulerar det: »koncentrationssvårighetens populärkulturella skönhet«. Som hos Ståhl handlar det om ett försök att förhålla sig till ytan, till det digitala landskapets påbördade normer, och att hitta en mening i dem, alternativt att stå ut med meningslösheten: »tänk om det var kul att leva / då skulle man verkligen vilja / överleva sina barn.« Detta resulterar i en poesi som är både självmedveten och uppsluppen, där citat, referenser och förklaringar staplas på varandra, det här sa hon, det här gör jag nu, det här gillar jag, och där diktjaget saknar en stabil punkt att stå på, ja förutom informationsflödet. Allt detta skulle kunna vara outhärdligt om det inte vore för att Burrau visar prov på en ömhet inför minsta lilla banalitet. Texten är öppen, inte tyngd av estetiska program. Poeten prövar sig fram istället för att slå fast. Tonen är intensiv..." – Joni Hyvönen, Vagant

"... ett musikaliskt och nostalgiskt dokument över ett nu som glider mellan fingrarna." – Litteraturtoppen 

"Jodå, jag ska tydligen skämtas fram. Eller bort. Med sorg och trick och något slags till synes bekymmerslöst trubbel och snubbel och bubbel, inklusive minutiöst infogade buggar. Så ska nervtrådarna slitas isär och snos samman i ett inte så lite svårtolkat men inspirerande ordbroderi." – Nina Lekander, Expressen

"För den här poesin är hal och motsätter sig inordning och kategorisering (...) Inte sällan får jag känslan av att Burrau vill avslöja en tomhet bakom orden. Titeln, Röda dagar, exempelvis. En möjlig betydelse är naturligtvis kalenderns markering av ledighet från arbete. I Burraus dikt kan det också markera de socialistiska idéerna (som i en dikttitel: ”folk säger hela tiden att jag ska starta företag men jag vill krossa företag”), eller möjligen de loja dagarnas gång och skildringen av en ungdomstid som lyser igenom i vissa avsnitt. Saken är bara den att Burrau ständigt bryter ner poesins betydelse. Det är som att själva det poetiska materialet töms på mening och ordens yta visas fram." – Evelina Stenbeck, Flamman

"Burrau har en osviklig förmåga att både ta ned det svulstiga på jorden och lyfta upp det banala från myllan." – Bernur

"Det ryckigt nervösa flödet är till sist mer oroligt än roligt och blottar en döds- och sjukdomsångest där det viktiga tycks vara att 'gråta snyggt'. Det är i den osedvanligt vackert trillande tåren eller droppen av blod som Elis Burrau håller fram sin poetiska sanning som en mask." – UKON, GP

"... den författare jag främst kommer att tänka på när jag läser Burrau är Bodil Malmsten. Och då inte bara för att poeten stundtals tycks häcka i Malmstens hemmarevir, det vill säga på Ica Fältöversten på Östermalm i Stockholm. Det är en valfrändskap som nog kommer sig av Burraus utmärkta förmåga att sampla och kombinera, utan att för den skull väja för det personliga." – Petter Lindgren, Aftonbladet

"Det finns också partier i Burraus dikt som blir akut smärtsamma eftersom han får läsaren att sänka garden. Då träffar han i veka livet (...) I Röda dagar finns en avundsvärd lätthet, som på intet sätt ska förväxlas med lättviktighet. Den utstrålar det viktigaste av allt i litteraturen: närvaro och liv." – Eva Ström, Sydsvenskan

"Det som värdesätts är inte bara coola poser, utan också allting som är sött eller bräckligt." – Sebastian Lönnlöv, SvD

Röda dagar, som jag älskar..." – Isabelle Ståhl

"Det är ett läsande skrivande präglat av ett slags nervigt amfetaminisk perception, en utsagoposition och en livshorisont som hela tiden tycks söka sig mot sin egen elektrifiering." – Hanna Nordenhök, Örnen & Kråkan


innehåll:

ALTERNATIVA TITLAR TILL MIN NYA DIKTSAMLING (SOM ÄR VÄLDIGT NY)

TATUERA SOLEN FRÅN MIG, SNÄLLA

JAG BLIR NÄSTAN TÅRÖGD FÖR ATT VI GÖR DET HÄR

ETT LEENDE PÅ LÄPPARNA

HELLO KITTY HAR INGEN MUN UTAN TALAR FRÅN SITT HJÄRTA

HEMMAFEST

JAG ÄLSKAR ATT HEIDI KLUM KLÄDDE UT SIG TILL SIG SJÄLV MED HJÄLP AV ANDRA

STJÄL BÄTTRE (DET VILL SÄGA SÄMRE)

EN ROCKSÅNG OM KATOLSK ACTION

ATT HJÄRTAT FÖRBLIR EN MUSKEL

ALLT JAG SKRIVER NU ÄR EN RELATIVT STOR BONUS FÖR ALLA SOM IDENTIFIERAR SIG SOM FÖRÄLDRAR

JAG VILL BÖRJA ARBETA SOM FRISÖR PÅ LOVE IS IN THE HAIR AB I JAKOBSBERG OCH MYCKET LÅNGSAMT URVATTNA HELA YRKESKÅREN (DEN SOM SYSSLAR MED HÅR) INIFRÅN 

MENTALT BLOMSTER TILL ALLA SOM KAN UPPSKATTA EN SKEV STÄMNING

HARMONY KORINE ÄR INTE SÅ LÅNG, ALLTSÅ HAN ÄR INTE SÅ KORT HELLER, MEN HAN ÄR VERKLIGEN INTE SÅ LÅNG OM MAN JÄMFÖR MED DIG

LYSANDE/SEXIGA UTSIKTER

RÖDA DAGAR

FÖRRESTEN

TÄNK OM ALLA SKULLE ÖVERREAGERA SAMTIDIGT

REVIDERA ALLAS TATUERINGAR SÄMRE MED TUSCH OCH FRÅN EN POSITION SOM ÄR OKLAR (DEN GÅR INTE ATT TALA OM/FÖRSVARA)

FABRIKEN

UNDERBART KONSTRUERAD

KONSTNÄRLIG INTEGRITET

DET SÖMLÖSA

HEY

DET VAR VACKERT ATT BLODET VAR SMINK

HÖRT UNDER SAMLAG

FOLKETS JUBEL

SJÄLAFRID

ANTON

HARMONY

LIVESTRONG 

MUSIK NONSTOP 

SOM FOSTER JOBBADE JAG MYCKET OCH ENVIST EFTER DEVISEN FAKE IT TIL’ YOU MAKE IT INNAN JAG INSÅG, EFTER NÅGRA VECKOR, ATT DET VAR EN FATTIG OCH SVEKFULL (OM ÄN SÅ VACKER) DEVIS

RULLA MIG I TJÄRA OCH FJÄDRAR OCH STRÖSSEL 

PEDAGOGISK CIRKEL 

BRÄNN

VÄLKOMMEN TILL EN NY ENKELHET 

JAG HATAR ILLUSTRERAD MUSKULATUR 

JAG GLÖMDE ATT VI SKULLE TRÄFFA EN ÄRKEBISKOP IDAG MED MIN KURS SOCIALISMENS ANDLIGA FRÅGOR

JAG DRÖMDE OM HALSTATUERINGAR SOM SA EMOT VARANDRA (SUBTILT) OCH NATURLIGTVIS BLEV KROPPEN LITE SPLITTRAD OCH/ELLER FÖRVIRRAD MEN DET VAR OKEJ 

JAG VILL GÅ IN PÅ EN ÖGONTUTORIAL OCH SEN UT IGEN

HÄMNDEN

ALLA (VAGT) UNDRAR HUR DÅLIG BOKEN SKA BLI I FRAMTIDEN

JAG GJORDE EN JÄTTEROLIG MACKA, DEN HADE EN PAPRIKABIT SOM MUN

DET ”SNYGGASTE” OSTRONET

IKVÄLL FÅR JAG VARA UPPE HUR LÄNGE JAG VILL

DET SKÄRA KÖTTET

JAG VILL VARA ETT BOKMÄRKE AV KÖTT OCH BLOD I EN BOK SOM ÄR GANSKA STOR

JAG TYCKER BLOD ÄR JÄTTESPÄNNANDE

1999

1998– 

SÅ LÄNGE NÅGONTING SEXUALISERAS SÖNDER AV BLOMMOR OCH PENGAR

EN GANSKA GAMMAL DIKT SOM JAG REVIDERADE LITE OCH NU KÄNNER JAG MIG FALSKARE

DET HÄR ÄR DOKUMENT ELVA

JAG HADE BARA ÄTIT EFTERRÄTTER UNDER EN LÅNG TID OCH DET VAR DÄRFÖR JAG VAR LITE KNÄPP

HOBBYTEORI

80-TALETS STOCKHOLM

ETERNAL LOVE

SNÄLL OCH RITUELL

PRERAFAELITER MED FÖRVRIDEN NEET-DIAGNOS

SNÄLL OCH RITUELL 2 

HOBBYTEORI 2 (SEGERHUVA)

ÅRETS FINASTE SVULSTER

EN LÖGN I TAGET SÅ ATT JAG HINNER NJUTA

DET ”BARNSLIGA” HAR ALDRIG SIGNALERAT NÅGOT DÅLIGT 

ALDRIG HYMLA MED SIN KÄRLEK

EN VÄN DELAR EN SKÄRMAVBILD

FÖR SNART BETYDER FÖR TIDIGT

TVÅ VERB ÄR MINA DÖTTRAR (HYMLA OCH HIMLA) 

JAG BEHÖVER EN EUFEMISM FÖR MIG SJÄLV EFTERSOM JAG ÄR SÅ VIDRIG

VISSA ORD ÄR FÖRSTÖRDA

EN REKONSTRUKTION AV ETT PANELSAMTAL OM DYSFUNKTIONELL KOMEDI DÄR FOTNOTERNAS SPELDOSA OCH EN TJEJ I SOLGLASÖGON BOKSTAVLIGEN STOD UPP OCH UT OCH IN FÖR DRAMATIKEN 

EN LITEN SJÄLVMORDSSEKT  

JAG TÄNKER PÅ VILKA BLOMMOR SOM SKA VARA MED

DET VAR EN FUNKIG TID

TREVLIGT MED EN DIKTSAMLING SOM HETER STORSLAM OCH SEDAN TAR EN ”STORSLAM” (DEN KRETSAR KRING LAGOM FATALA NYANSER)

RESPEKTLÖSHET OCH INTELLEKTUELL ÖMHET ÄR INGA MOTSÄTTNINGAR

4-EVER

JAG GILLAR ÖVERVAKNING/PÅ MAIL SVARAR JAG (KONSEKVENT) ATT JAG ÄR HEMMA MED SJUKT BARN 

FOLK SÄGER HELA TIDEN ATT JAG SKA STARTA FÖRETAG MEN JAG VILL KROSSA FÖRETAG

ETERNAL FLAME

JAG SKRATTAR INTE

DEN HÄR DIKTSAMLINGEN HAR OMFAMNAT DET TYDLIGA NARRATIVET I ADRENALINKICKEN 

MUNNEN ÄR VERKLIGEN SOM ETT HÅL BLAND ALLA BLAD

KORS MED ROS

ETT FINT KRITISKT ÖGAS BITTRA TÅRAR/ATT SINGLA ÄR ATT FALLA 

HÅLL DITT HUVUD LÅGT, JAG TRODDE ATT BLOMMORNA VAR DÖDA


Client

10TAL Bok