systemskifte. från 'från tsarer till folkkommissarier'
stämningen tycks livlig av berusning /
betoning på nationella ämnen
hur är berättande drag starka?
hur är samhällsengagemang uttalat? /
livegenskapen (en inte helt okomplicerad relation) /
zombiestämning /
att i efterhand skildras som tyrann snarare än folkhjälte
otur där /
naturen uppfattas som besjälad
eller
som ett uttryck för känslor och stämningar /
gärna månsken /
han valde ofta att skildra landskapet /
att kallas "Mästaren till en enda målning" är från och med nu mitt ideal
inte bara när det handlar om mitt måleri som inte existerar /
skeppsbrott var populära
"Du fotar väl inte?"
"Nej jag skriver om den här typen av dramatiska bilder." /
det fanns förväntningar på en mor, elegans och dramatik /
skämtsamt kallades han för Karl den store /
jag andas hovliv och rikedom
samtidigt andas jag protest mot ytlighet
tydlighet /
det fanns en amatörgitarrist med ödmjuk framtoning och en förmåga att uttrycka känslor! /
verkligheten på slagfälten var inte exakt samma sak som måleriets gyllene varma skimmer /
jag förmedlar välvilja gentemot alla människor
(på godset) /
bönder är individer /
familjens hund gillar att ta emot en återvändande soldat, en specifik
familjens hund gillar det skarpt /
hon delar en verklighet med många andra ryska kvinnor vid 1800-talets mitt;
hennes situation var ett centralt ämne /
den värsta dagen genom tiderna är skildrad på ett A4:
det är 1800-talets mitt och han blev precis refuserad /
han skrev också en dikt på temat uppgörelsens äktenskap /
och här har vi romantiken på sin höjdpunkt /
det är inne att manifestera sin egen storlek /
nu symboliserar vi evig glädje i livet
vi är uppklädda och utför olika rituella handlingar/
medryckande
mäktig
svunnen –
hejdå, realismen, hejdå Ryssland, nu blir det Ryssland, nu blir det fiktion /
efter revolutionen blir det porträtt /
tänk att få vara den kärvt naturalistiska fotpallen under Anna Achmatovas fötter /
jag överhör:
"Det här är ju som Carl Larsson."
"Ja, den var läcker!"
"Det är inte så ofta man ser muff." /
schematiska ansikten; inåtvändhet, allvar /
jag vill bygga det nya samhället
jag tror framförallt på stafflimåleriets betydelse /
jag ekar av referenser till – /
jag drömmer om vacker konst som ger människorna tröst:
hon försöker ge ömhet mot onda hjärtan med sina ögon /
allt är vitt men ändå inte
det är en av de drivande konstnärerna
humor sågs som ett verktyg
ca 1914 /
ut ur minnet /
rysk popkonst innan revolutionen /
jag påverkas inte mycket av modernismen /
nu vill jag inte återge den synliga verkligheten
jag var abstrakt först av alla /
revolutionärt innehåll
måste kunna förstås av massorna
skapa igenkänning
sen töväder /
Sovjet betyder Råd /
Det fosterländska kriget /
The first fashionistas in the New District /
Det fanns en familj 1945
publicerad i Apelnszine # 1